SĄDOWE ZNIESIENIE WSPÓŁWŁASNOŚCI NIERUCHOMOŚCI I WYODRĘBNIENIE SAMODZIELNYCH LOKALI - CO DALEJ?


Gdy po długich sądowych bojach uzyskaliśmy zniesienie współwłasności nieruchomości, konieczne staje się ujawnienie tego faktu w księgach wieczystych. Dla potrzeb niniejszego przykładu, zakładamy, że zniesienie współwłasności dotyczy budynku mieszkalnego, który sąd podzielił na cztery odrębne lokale, po dwa dla każdego ze współwłaścicieli.

Aby ujawnić ten fakt w księgach wieczystych, w pierwszej kolejności należy zdobyć kilka potrzebnych dokumentów.

Po pierwsze potrzebny będzie odpis postanowienia sądu o podziale współwłasności (do którego załącznikiem jest opinia biegłego sądowego określająca podział nieruchomości) - koszt wydania tego dokumentu to 6 zł za każdą stronę postanowienia. Opłatę należy uiścić na rachunek bankowy sądu albo w znakach sądowych naklejonych na wniosek (najlepiej wcześniej dowiedzieć się w sekretariacie sądu ile stron ma postanowienie).

W związku z treścią art. 26 ust. 1 ustawy o księgach wieczystych i hipotece podstawą oznaczenia nieruchomości w księdze wieczystej są dane katastru nieruchomości (ewidencji gruntów i budynków). Natomiast zgodnie z §77 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 listopada 2013 roku:
§ 77.
Lokal będący przedmiotem odrębnej własności oznacza się na podstawie aktu notarialnego lub orzeczenia sądu, a także wypisu z rejestru gruntów, wypisu z rejestru lokali lub wypisu z kartoteki lokali, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.

Zatem w dalszej kolejności potrzebne nam będą również: wypis z rejestru gruntów i z rejestru lokali (lub z kartoteki lokali), które możemy uzyskać we właściwym Zarządzie Geodezji i Katastru Miejskiego.

Zdarzyć się może, iż przed uzyskaniem wskazanych powyżej dokumentów, konieczne może stać się zaktualizowanie ewidencji gruntów i budynków poprzez:

  1. ujawnienie budynku - potrzebne dokumenty: opracowanie geodezyjne, tzw inwentaryzacja podwykonawcza budynku, zawierająca wykaz zmian danych ewidencyjnych budynku, wykonana przez geodetę uprawnionego na zlecenie i na koszt zgłaszającego zmianę,
  2. założenie kartotek lokali - potrzebne dokumenty: postanowienie sądu wraz ze stwierdzeniem prawomocności, wniosek o ujawnienie w ewidencji gruntów i budynków samodzielnych lokali, niestanowiących odrębnego przedmiotu własności.
Wskazane dokumenty stanowić będą podstawę do założenia dla każdego z lokali samodzielnych ksiąg wieczystych, podsumowując wskazuję, iż są to:

  1. postanowienie sądu o zniesieniu współwłasności nieruchomości wraz ze stwierdzeniem prawomocności,
  2. wypis z rejestru gruntów,
  3. wypis z rejestru lokali lub kartoteki lokali. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wniosek w postępowaniu wieczystoksięgowym - bez odpisów dla uczestników